TV-3. LA VEU, INSTRUMENT MUSICAL per Magda Martínez, logopeda i mestra de música. Article publicat a Veus, butlletí intern de l'Orfeó Vigatà


- Què, t'ha agradat aquest concert?
- Oh, i tant! Les veus se senten molt conjuntades i el repertori l'he trobat molt encertat. A més, es nota que us ho passeu d'allò més bé.
- La veritat és que disfrutem molt, encara que el treball és dur i hi ha moments en que costa molt que les coses surtin rodones.
- A vegades em feu enveja. Sempre que us vinc a sentir penso que m'agradaria venir a cantar, però...
- Doncs, per què no véns uns dies i ho proves. Tu tens bona veu i segur que el director no hi tindrà cap inconvenient.

Aquest podria haver estat l'inici a l'Orfeó de qualsevol de nosaltres. En principi només calen ganes de cantar i tenir bona veu. Però aviat descobreixes que no és tan senzill.

A ningú se li acut posar-se a tocar el piano sense saber com funciona i sense passar-se una pila d'anys practicant la tècnica d'aquest instrument. Massa sovint pensem que cantar bé és fàcil i que està a l'abast de tothom. Si el nostre objectiu és fer música a través del cant hem d'estar disposats a treballar. La veu és l'instrument del cantaire i, com a tal, hem de saber quins òrgans la formen i adquirir la tècnica adequada perquè soni bé. A més n'hem de tenir cura per tal que es mantingui en bon estat.

Avui comencem aquesta secció, on hi haurà moltes reflexions i algunes pistes per a millorar com a cantaires.

Per anar fent boca, us tradueixo alguns fragments del llibre "Canto- dicción" del Dr. Jordi Perelló:
"Una bona tècnica, temps i treball arriben a fer treure bones veus, fins i tot allí gairebé no n'hi havia".
"La tècnica del cant s'ha de dividir en dos temes molt importants i extraordinàriament diferents: Tècnica vocal o d'emissió i tècnica musical. Sense tècnica vocal és inútil pensar en tècnica musical. Han existit grans cantants que només han tingut una d'aquestes tècniques dels quals l'exemple més recent és Maria Callas, que posseia una tècnica musical extraordinària, amb les seves escales cromàtiques i els seus pianissimos i la seva excel.lent musicalitat, mentre que la seva emissió era desigual, sense una autèntica tècnica d'emissió."
"Acostumar-se a escoltar bona música i procurar captar els seu matisos proporciona agudesa a l'oïda i dóna sentit rítmic i melòdic"
"Fer i escoltar música desenvolupa el sentit de la bellesa, del gust i de la disciplina; enriqueix la vida espiritual de l'individu amb l'aportació de noves emocions espirituals i artístiques"
"L'alumne ha d'enllaçar la seva memòria auditiva a una memòria muscular per a produir el so que desitja. Ha de percebre molt bé les seves pròpies sensacions internes"


"Canto - dicción: Foniatria estética"
Dr. Jorge Perelló
Montserrat Caballé
Enrique Guitart
Ed. Científico médica(1982).

M'agradaria comptar amb la vostra col.laboració, sigui fent consultes o expressant les vostres opinions. Crec que podria ser un espai ideal per a intercanviar tota mena d'experiències relacionades amb el cant.